Nygaards Bataljon's 150 års jubileum. Gamlekarene defilerer på Torvalmenningen (Mai 2007)
Motiv: fornøyd med komposisjonen, og det at du skal se litt etter for å finne ut når bildet er tatt. Synes det kommer godt frem at det for en gangs skyld var bra vær i Bergen også.
Teknisk: eksponering og fremkalling er OK (det er noe tegning i skyggene, samt fortsatt separasjon i høylyset i himmelen), men er langt fra fornøyd med objektivet (kontrast, lens-flare). Solblender kunne kanskje reddet noe, men tviler på virkningen på så kort brennvidde.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_260022} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Med mer kontrast ville antagelig bildet sett mer moderne ut og vet ikke om det var målet ditt? Lensflare går det vel å klone bort i dette tilfellet.
Liker godt hvordan ''toget'' forsvinner inn i lyset. Et par ting jeg merker meg som gjør bildet spesielt morsomt. For det første, fotografen til venstre. Dessuten måten mannen til venstre holder hånden på, flere som holder den likedan, artig. Og en som er annerledes (er det ikke alltid det? :-) og bærer en eske.
Mennene danner fine linjer og skygger, i kontrast til den rutete gaten. Mannen i hatt leder blikket mot han helt til venstre og videre til fotografen, meget elegant gjort!
Brit
Anders N.
Takk for fin tilbakemelding. Målet da jeg tok bildet var mer ''dokumentarisk'', dvs. jeg tenkte ikke da på om bildet skulle fremstå som gammeldags eller moderne, men mer på å ta bilde av noe som skjedde i byen den dagen. Den muligheten så jeg først når jeg begynte å etterbehandle. Noe av det gammeldagse preget kommer sikkert av lysavfallet mot kantene som dette objektivet har (ikke uvanlig med korte brennvidder). Så har jeg ''sepia''-tonet det digitalt, for å understreke det gamle preget (eller i hvertfall skape et øyeblikks tvil om tid). Kan kanskje nevne at jeg liker bildene til Eugène Atget godt. De er også litt tidløse.
Jeg har gjort lite digital manipulering med bildet (cropping, flyttet sortpunkt, toning, redusert størrelsen til web, skjerping). Det er noe solreflekser som kunne vært klonet bort, men jeg tenkte mer på at dressene lengere innover i rekkene er langfra så sorte som den første. Dette er det verre å gjøre noe med. Uansett blir det ''rednings-operasjoner'' på et negativ hvor målet må være å gjøre det riktigst mulig i eksponeringsøyeblikket.
Takk for komposisjons-kommentaren også. Det med kameramannen er litt ''art by accident'' - jeg så ikke at han ble med når jeg tok bildet. (Visste at han var der, fordi jeg stod ved føttene hans et par eksponeringer tidligere). Fokus var på rekkene, forsvinningspunktet og ikke minst mannen med hatten.
Anders Aa. H.
Dette likte jeg godt på bakgrunn av komposisjon, sepiatonen og kornete strølys. I denne digitale verden er de fleste bilder litt for glanset eller forsøkt glanset etter min mening. Godt å se bilder slik de så bilder for bare 10 år siden. Minimal behandling er også noe som gjør seg godt. Tidløst og godt bilde.
Anders N.
AAH: takk for tilbakemelding! Jeg har ikke mye erfaring selv med digitale bilder, men jeg har samme inntrykk som du i forhold til ''glanset''. Nå er ikke korn i seg selv noe poeng for meg, men gjort riktig bidrar de til opplevelsen av skarpe bilder. Dette synes jeg er vanskelig å få frem bra i en filmscanner, og den jeg har brukt her er jeg ikke helt fornøyd med. Jeg syns det er mye lettere å få bra bilder av film-negativer når jeg kopierer på analogt papir. Det kan være at jeg heller skal scanne positive forstørrelser istdf. negativer.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Liker godt hvordan ''toget'' forsvinner inn i lyset. Et par ting jeg merker meg som gjør bildet spesielt morsomt. For det første, fotografen til venstre. Dessuten måten mannen til venstre holder hånden på, flere som holder den likedan, artig. Og en som er annerledes (er det ikke alltid det? :-) og bærer en eske.
Mennene danner fine linjer og skygger, i kontrast til den rutete gaten. Mannen i hatt leder blikket mot han helt til venstre og videre til fotografen, meget elegant gjort!
Brit
Jeg har gjort lite digital manipulering med bildet (cropping, flyttet sortpunkt, toning, redusert størrelsen til web, skjerping). Det er noe solreflekser som kunne vært klonet bort, men jeg tenkte mer på at dressene lengere innover i rekkene er langfra så sorte som den første. Dette er det verre å gjøre noe med. Uansett blir det ''rednings-operasjoner'' på et negativ hvor målet må være å gjøre det riktigst mulig i eksponeringsøyeblikket.
Takk for komposisjons-kommentaren også. Det med kameramannen er litt ''art by accident'' - jeg så ikke at han ble med når jeg tok bildet. (Visste at han var der, fordi jeg stod ved føttene hans et par eksponeringer tidligere). Fokus var på rekkene, forsvinningspunktet og ikke minst mannen med hatten.