Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_172581} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Dramatisk, og med fyrtårnet plassert omtrent i ''det gyldne snitt''. Bildet fanger interessen, men det er noe som mangler. Sorry.
Bent R.
FREMRAGENDE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Fyrtårnet skal nok være lidt større og så anbringes så tæt på det gyldne snit som muligt. Ellers eet af de bedste dagslysfyrtårnebilleder jeg har
set. Fortsat fremragende billeder. m.v.h. Bent
André M.
Tusen takk for deres refleksjoner og konstruktive tilbakemeldinger. Jeg kommer tilbake senere med begrunnelse for valgt perspektiv og komp. Vil først se om jeg får flere kommentarer om det samme. Vil selvsagt også høre om farger og dynamikk og sånn. Fyr! :-)
Ann F.
Det hvite fyret står fint mot den mørke himmelen bak. Perspektivet bidrar til å fremheve litenheten, man vet stort sett hvor høyt et fyr er, og her virker det ikke stort.
Linjene i forgrunnen drar blikket innover mot fyret, det samme gjelder linjene i himmmelens, spesielt venstre del.
Pussig, forresten, en formasjon i den hvite skya der den går rett oppover over gjerdet, fikk meg til å snu meg og se om han som stod bak meg hadde hvit skjorte, for det så ut som en refleks i skjermen.
Bra jobba, et lite pirk er at den ene skya ser ut til å henge fast i fyrtårnet som et slags flagg.
:-)
Mvh Ann
Arnstein P. F.
Her formidler du et storslått åpent landskap med dramatiske skyformasjoner som kler motivet. Komposisjon sitter godt. Det er noe med fargetonen innbyrdes mellom skyene og tårnet med det opplyste nærområde. For meg er det noe som ''skurrer'' i denne sammenheng og går ikke heilt godt i hop.
Kanskje kommer det en forklaring?
Mvh Arnstein
Torbjørn K.
Dette synes jeg ble mye bedre enn ditt forrige, som også var bra bortsett fra midtstillingen. Knallbra lys som skaper fin dramatikk, men også fargespillet er imponerende her. Litt usikker på om det er vignettering som gjør at hjørnene nede blir mørkere, men dette synes jeg uansett bidrar til økt dramatikk.
Torbjørn
André M.
Takker så langt. Kun et par saksopplysninger i denne omgang:
Arnstein: Fargetemperatur er den samme i hele bildet. Selvsagt er fargene forsterket, men jeg har ikke jukset i det innbyrdes forholdet mellom fargene (fargebalansen i hele bildet er justert ut i fra veggen på fyret som nøytralhvit).
Torbjørn: Vinjetteringen er ''kunstig'', som et virkemiddel til dramatikk (som du påpeker). Noen prøver å unngå vinjettering, - jeg framelsker det ;-).
Espen A. I.
Dette var smekkbra!!!!
Savner kanskje et lite kutt øverst, ikke mye, bare litt.
Nydelige farvetoner, helt klart veggpryd dette.
mvh Espen
Lars-Anders M.
Meget bra landskap. Ok.
Arnstein P. F.
Forklaring mottatt - min merknad gikk på den store kontrast i farge/lysutstråling på dette motiv. Forstår fortsatt ikke hvordan den kvite utstråling på tårn og omliggende landskap ikke gjenspeiler seg i større grad opp i skyformasjonene som også har lyse felt i seg. Må bare innrømme noe manglende digital begrepsforståelse og evt bruk av slike hjelpemidler. Ut i fra oppgitt kritikk nivå håper jeg det er greit at det stilles spørsmål om det er noe en undrer seg over i et bilde - det er slikt en kan lære noe av!
Mvh Arnstein
André M.
Javisst, Arnstein :-). Når det gjelder lyset og intensiteten, så er det en god del ''juks'' her. Jeg ''tar'' ikke bilder, jeg ''lager'' (som Tom Bjørnland sier).
For å få oppletting av lyset i nederste del av bildet, fyret spesielt, har jeg brukt såkalt bracketeringsfunksjon på kameraet: Tre eksponeringer på tre forskjellige blendertrinn som så er satt sammen i PS hvor jeg så har pusset bort utbrenthet, lysnet opp mørke områder og fått tegning i skyggepartier. Egentlig ikke mer juks enn om man med analog teknikk bruker delt gråfilter og jobber litt ekstra med lyse/mørke områder i kopieringsprosessen på mørkerommet.
Synes at det er hyggelig at du spør, jeg. :-))
Terje K.
Fantastisk bra komposisjon på dette fyrtårn bilde, my bedre enn det forige (etter min mening da) Nydelige farger ;)
Terje
Johan K.
Herlig og dramatisk.
Liker det bedre enn det forrige du la ut. Mye pga fargene, og en bedre komposisjon.
Veldig bra utført.
Er det Alnes fyr?
Johan
Rune Edvin H.
Svarthvitten var kulere.
Ellers så funka jo klassiskkomposisjonen her.
Rune.
Hans-Gunnar H.
Joda, dette får du til!
Helt klart at vi trenger fyr i norge! Når det mørkner slik som her kommer de til sin rett!
Liker bildet kjempegodt og det det står for og hvorden det er ivaretatt i formidlingen!
MVH Hans-Gunnar
Fred S.
Dramatisk, teknisk godt og velkomponert. Med mer avdempete, og mørkere farger ville dette ha fått meg til å tenke på den gamle ''mesteren'' Peder Balke. Han har et maleri som er ganske likt dette bildet. ''Fyrtårnet i Vardø'' tror jeg det heter.
vh fred
André M.
Tusen takk for de siste tilbakemeldingene. Fred: Det maleriske preget var tilsiktet, selv om jeg ikke hadde Balke i tankene på Alnes denne søndagen. Jeg er svært, selv med ditt forbehold om fareger (jeg er 100% klar over at jeg har et kitchy forhold til farger - sånn er jeg ;-)
Jeg har fått mange gode innspill til bildet, og hadde lovet å vente med å begrunne mitt komposisjonsvalg: Jeg har med vilje lagt fyrtårnet utenfor det ''gylne snitt'' (er ikke det ca 61% av billedflaten?). Jeg følte at skyene nært fyret, inklusive solstrålene som bryter gjennom, var en del av motivet sammen med fyret. Denne ''sonen'' ligger vektet omtrent på det gylne snitt, noe jeg tenkte kunne framstå harmonisk. Kanskje ble avstanden mellom solstrålene og fyret for stor, slik at John Hilts umiddelbare kommentar ble at det er ''noe som mangler''. Og jeg opplever ulike meninger i forhold til hvorvidt sort/hvit presentasjonen i mitt forrige bilde og dette er best/verst. Inspirerende meningsbrytninger. I'm back ;-))
Eirik H.
Eg er ikkje overraska over at dette biletet framkallar delte meiningar. Komposisjonen er ''korrekt'' og du får fyret til å framstå som lite i forhold til den valdsame naturen. Vignetteringa aukar dramatikken i biletet. Fargebruken er som du sjølv seier ''kitchy'', og den gir biletet eit meir malerisk preg og fjernar biletet frå den dokumentariske sjangeren. Personleg synest eg biletet er vel søtladent til å gjere inntrykk, men fargeromantikarane blir jo elleville av slikt.
Anniken S.
Gi meg noen forvrengte farger og skarpe kontraster, så er jeg fornøyd.
Jeg digger slike bilder med spill på lys og mørke samt en overdrevet bruk av fargespaker. Syntes du har fått en dramatisk og fengende effekt. Den tiltaler i allefall meg. Likte dette fargebilde fremfor forrige versjon i s/h.
Et godt stykke PS arbeide som er enkelt å svelge.
Stein Rune B.
Fint og dramatisk landskap bilde
Marius F.
En virkelig nydelig scene dyktig formidlet. Farger og teksturer veldig slående. Fyret er prikken over den berømte i-en. Fyret er kanskje en liten smule lyst, men det er plukk.
Mvh MF
Avsluttet .
Sett fort gjennom bildene dine og må si jeg er mektig imponert. Du har en god sans for komposisjon og har et eget utrykk som er flott.
Ang. dette bildet så er det spennende og dramatisk. Flott lys og komposisjon.
Bra!
Mvh Kyrre Lien
André M.
Tusen takk for tilbakemeldinger. Og pirk i vei, du Marius. Trenger pirk (og til tider helslakt) for å kunne ta meg sammen og bli bittelitt bedre som fotograf.
Margrethe A.
Ikke annet å si en direkte nydelig. Dramatikk slik jeg liker det.
johnny leo j.
Har veldig sans for dine bilder og motiver. Grunnen til at jeg kommenterer flere av dine bilder er at det mangler den siste ''millimeteren'' for å være storslått i mine øyne. Har selv tidligere tatt mye bilder før, men digitalt er ganske nytt for meg og jeg mener att dette er nå begynt å bli bra i forhold til prisen på utstyr..
Jeg synes att man skal utnytte mulighetene som det digitale kamera og mørkerom gir, og er så fersk i dette att jeg fortsatt har stor sans for bracketering og overdrevne farger og skarphet.. som jeg etterhvert skal lære meg....
Det som trekker blikket fra motivet synes jeg er det lyse partiet i venstre horisont, den lille skyen som henger på fyret og ville cropet bort det hullet i skylaget på høyre side..
Keep up the good work.
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Fyrtårnet skal nok være lidt større og så anbringes så tæt på det gyldne snit som muligt. Ellers eet af de bedste dagslysfyrtårnebilleder jeg har
set. Fortsat fremragende billeder. m.v.h. Bent
Linjene i forgrunnen drar blikket innover mot fyret, det samme gjelder linjene i himmmelens, spesielt venstre del.
Pussig, forresten, en formasjon i den hvite skya der den går rett oppover over gjerdet, fikk meg til å snu meg og se om han som stod bak meg hadde hvit skjorte, for det så ut som en refleks i skjermen.
Bra jobba, et lite pirk er at den ene skya ser ut til å henge fast i fyrtårnet som et slags flagg.
:-)
Mvh Ann
Kanskje kommer det en forklaring?
Mvh Arnstein
Torbjørn
Arnstein: Fargetemperatur er den samme i hele bildet. Selvsagt er fargene forsterket, men jeg har ikke jukset i det innbyrdes forholdet mellom fargene (fargebalansen i hele bildet er justert ut i fra veggen på fyret som nøytralhvit).
Torbjørn: Vinjetteringen er ''kunstig'', som et virkemiddel til dramatikk (som du påpeker). Noen prøver å unngå vinjettering, - jeg framelsker det ;-).
Savner kanskje et lite kutt øverst, ikke mye, bare litt.
Nydelige farvetoner, helt klart veggpryd dette.
mvh Espen
Mvh Arnstein
For å få oppletting av lyset i nederste del av bildet, fyret spesielt, har jeg brukt såkalt bracketeringsfunksjon på kameraet: Tre eksponeringer på tre forskjellige blendertrinn som så er satt sammen i PS hvor jeg så har pusset bort utbrenthet, lysnet opp mørke områder og fått tegning i skyggepartier. Egentlig ikke mer juks enn om man med analog teknikk bruker delt gråfilter og jobber litt ekstra med lyse/mørke områder i kopieringsprosessen på mørkerommet.
Synes at det er hyggelig at du spør, jeg. :-))
Terje
Liker det bedre enn det forrige du la ut. Mye pga fargene, og en bedre komposisjon.
Veldig bra utført.
Er det Alnes fyr?
Johan
Ellers så funka jo klassiskkomposisjonen her.
Rune.
Helt klart at vi trenger fyr i norge! Når det mørkner slik som her kommer de til sin rett!
Liker bildet kjempegodt og det det står for og hvorden det er ivaretatt i formidlingen!
MVH Hans-Gunnar
vh fred
Jeg har fått mange gode innspill til bildet, og hadde lovet å vente med å begrunne mitt komposisjonsvalg: Jeg har med vilje lagt fyrtårnet utenfor det ''gylne snitt'' (er ikke det ca 61% av billedflaten?). Jeg følte at skyene nært fyret, inklusive solstrålene som bryter gjennom, var en del av motivet sammen med fyret. Denne ''sonen'' ligger vektet omtrent på det gylne snitt, noe jeg tenkte kunne framstå harmonisk. Kanskje ble avstanden mellom solstrålene og fyret for stor, slik at John Hilts umiddelbare kommentar ble at det er ''noe som mangler''. Og jeg opplever ulike meninger i forhold til hvorvidt sort/hvit presentasjonen i mitt forrige bilde og dette er best/verst. Inspirerende meningsbrytninger. I'm back ;-))
Jeg digger slike bilder med spill på lys og mørke samt en overdrevet bruk av fargespaker. Syntes du har fått en dramatisk og fengende effekt. Den tiltaler i allefall meg. Likte dette fargebilde fremfor forrige versjon i s/h.
Et godt stykke PS arbeide som er enkelt å svelge.
Mvh MF
Ang. dette bildet så er det spennende og dramatisk. Flott lys og komposisjon.
Bra!
Mvh Kyrre Lien
Jeg synes att man skal utnytte mulighetene som det digitale kamera og mørkerom gir, og er så fersk i dette att jeg fortsatt har stor sans for bracketering og overdrevne farger og skarphet.. som jeg etterhvert skal lære meg....
Det som trekker blikket fra motivet synes jeg er det lyse partiet i venstre horisont, den lille skyen som henger på fyret og ville cropet bort det hullet i skylaget på høyre side..
Keep up the good work.