AnnetStativ. Trykke av i det ''rette'' øyeblikket. Med opptak i 4x5'' nøyer man seg med ganske få varianter av eksperimentelle bilder. Så også i dette tilfellet.
Og ja, jeg brukte modell, og vedkommende poserte pr. instruksjon.
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_9909} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Likte det godt, våre svenske venner liker det sikkert spesielt godt. Det hadde sikkert blitt fint med rød anorakk også. ;-) audun
Birna R.
Modellen min var kledt i gult for anledningen. Dessuten er jeg noe allergisk, bl.a. for røde anorakker i landskap.
Kinehw h.
litt for mye uklar person her synes naa jeg, men et spennende bilde, det er det!!
mvh,kine
Ole Walter S.
Helt greit bilde, men enig med ''Kinehw'' om at fjellvandreren er veeeldig uskarp.
mvh/ows
Birna R.
Han (eller rettere sagt, hun) skulle være så uskarp. Hele idéen bak bildet, det. En metafor på det fritidshungrende opplevelsesmennesket. Om man liker det - eller ikke - er jo noe annet.
Audun S.
Et portrett må da ikke alltid være skarpt. mvh audun
Mats N.
Kul.
Det ljusa fältet (ansiktet) kunde hellre varit mörkat, nu blir det ''varken hackat eller malet'' att se enbart en hudfärgad fläck som ansikte.
Men kul idé var det i utgångspunkten!
MVH/Mats N.
Therese K.
Jeg synes det var for mye uklarhet/skurr i bilde...
Det hadde vært bedre hvis ikke den personen var såå skurrete.
Men ideen er god :)
Birna R.
Heldigvis ''må'' ikke et bilde være noe som helst annet enn det fotografen har villet ha det til. Et hovedmotiv helt ute av fokus er opplagt ikke like akseptabelt for alle, og dét har jeg ingen problemer med å forstå. Den andre veien er like viktig: at tilskueren kan spekulere i hvorfor bildet (av meg) er laget slik. Hva ønsker jeg å oppnå? Gir det en sterkere eller svakere visuell kommunikasjon? osv.
Den intuitive responsen på et slikt bilde (altså ''magefølelsen'') er jo alltid ''Ja!'' eller ''Nei!!!''. Hver og en skal stole på det, men dette forhindrer ikke at man kan gå flere runder med et gitt bilde for å få svar på, eller forstå, den initielle responsen. Å like eller ikke like, javel, men vi kan ikke ta stilling bare på et ubevisst plan. Det er for enkelt å avfeie et bilde med frasen''nei, dette synes jeg ikke noe om''. spesielt som fotograf bør man kunne forklare for seg selv hvorfor. Gevinsten ved en slik tankeprosess kan være at man forstår seg selv bedre.
Jan Rune B.
Anton Corbijn i farger.
JRB ::)
Avsluttet .
Fra det jeg har sett, leverer BR vanligvis, i det minste fall, rimelig bra bilder. Men dette er rett og slett dårlig. Personen er altfor uskarp og den mørke ''skyggen'' er såpass tung at den ødelegger bildet totalt. Hva er vitsen i å bruke storformat til å lage et bilde som viser nybegynner-tabber hvis det hadde vært tatt i små-bilde format? Alt forhåndsarbeidet imponerer meg veldig lite.
Mvh
PG
Avsluttet .
I motsetning til PG likte jeg dette godt. Noen ser metode og teknikk, andre ser motiv og innhold.
Det er kanskje et bilde enhver friluftsentusiast kan gjenkjenne seg i. Personlig ville jeg imidlertid redusert størrelsen på personen en smule og fått litt mer landskap inn i bildet.
Thorfinn B.
Ser absolutt idèen og innholdet, men hva som er bra eller dårlig handler ofte om å like eller ikke like. Nærhetet til motivet og naturen kommer frem, men budskapet pirrer likevel ikke mine følehorn!
Torbjørn V.
Har kommet frem til at jeg liker både idèen og utførelsen--selv om personen kanskje er litt svær...Personen blir på en måte litt malerisk og det likte jeg. Kanskje du skulle ha kutta ut fjella i bakgrunnen heller?
Jeg har desverre ikke følehorn...
Birna R.
Bilderesponsen nærmer seg nå det optimale, +50%/-50%. Altså er det pr. definisjon slik det bør være.
En person (hvis navn jeg finner høyst merkverdig, for å si det slik) antyder at dette ikke burde være tatt med storformat. Til det er å si at en god fotograf bruker det utstyret han/hun i øyeblikket besitter. Det beste kamera er bestandig det som blir brukt, ikke det som skårer ''best i test''. Nå hadde det seg slik at jeg var i fjellheimen utelukkende med dette kameraet, og da er det dette jeg bruker - selvsagt.
Hans- Georg S.
Orginal og artig idè som har blitt til et bra resultat, men slik som det er framstillt her, fungerer ikke utsnittet helt for meg. Ville beskjært venstre kanten nesten bort til den røde flekken på hetta. Føler at utsnittet fungerer bedre slik. Gulfargen passer perfekt.
Sequindajit S.
One can only assume that this was posted in error. I think this image looks more interesting when rotated through 180 degrees.
Your work appears to be getting progressively worse.
Birna R.
The bad guys are at work again, I see. When will they ever learn? The answer is blowing in the wind, as we all (well, most of us) already know.
On a tangent note, I think one can learn quite a bit about people's personalities from the clues they distribute about themselves. So, in this case, the (probably fictitious) e-mail address containing ''drivel'' is a tell-tale indication of the level at which ''Mr. Singth'' positions himself. Each to his own, I presume.
Aleksander J.
Jeg tilhører denne gangen de 50% som liker et bilde.
Jeg liker dette uttrykket veldig godt!
Avsluttet .
For å gjøre BR glad så må jeg legge meg på de 50% som ikke var så begeistret for bildet for å veie opp mot AJ's kommentar ;-)
Synes også personen i forgrunnen blir FOR uskarp - nesten på grensen til en ''klædd'' eller mølje. Fungerer i allefall ikke for meg.
Birna R.
En opp og en ned i mente, slik skal det være. Meninger om mangt er alltid velkomne.
Og jada, jeg *blir* glad, nåja, fornøyd. Statistikk er gilde greier.
Dag T.
en opp, en ned, ....
Da er det min tur, som likte det ganske godt. Idéen er klar, gjennomføringen gjennomført. Den konsekvente gjennomføringen viser tydelig at dette ikke er et uhell.
Rolf S.
Dette bildet likte jeg faktisk svært godt, og jo mer jeg kikker på det, jo mer forteller bildet: Fjellvandreren som etter å ha slitt seg opp til fjellets topp, står der og vakler, svimmel og ør. Fjellene i bakgrunnen er gjengitt skarpt, slik det bør for å bære fortellingen. Klart og tydelig ligger fjellene der fullstendig ubemerket og gliser av denne fjellmannens anstrengelser. Aner jeg latteren runge der borte fra fjellene...
Godt tenkt og fint formidlet.
Mvh
RS
Erlend K.
BR: For statistikkens skyld legger jeg meg nøytral... (forøvrig finnes tre former for løgn; hvit løgn, sort løgn og statistikk).
Dette bildet er med på å bryte noen av mine egne ''normer'' for hvordan et bilde skal/bør være. Denne ''normen'' har for så vidt blitt videre og videre, og enda lenger etter opplevelsen sv dette bildet.
BR, du har et visuelt indre som er interessant.
EK
Birna R.
Et gammelt ordspråk sier at et bilde ''sier mer enn 1000 ord''. I vår tid vil jeg omformulere dette til ''et bilde juger mer enn 1000 ord''.
Avstanden mellom ''virkeligheten'' og de faktisk forhold har ikke så med sannhet å gjøre, men med hva fotografen søker å formidle. Akkurat *det* er målestokken vi må bedømme bildet etter.
I dette tilfellet har f.eks. Rolf Svendsen gir et malende og forførerisk ''sann'' tolkning av hva som ligger bak bildet. Skulle så gjerne ha ønsket at det var slik, men spiller det noen vesentlig rolle? Endres bildets visuelle kraft om vi får vite at opptaket er gjort rett ved en bilvei, og ikke på en fjelltopp?
(det var uansett noe h.... kaldt og modellen var en hun, ikke en han).
Avsluttet .
BR kommer med den ene unnskyldningen etter den andre for dette bilde. (Bilderesponsen nærmer seg nå det optimale, +50%/-50%. Altså er det pr. definisjon slik det bør være. ) og (det var uansett noe h.... kaldt og modellen var en hun, ikke en han ) og til slutt (Det er for enkelt å avfeie et bilde med frasen''nei, dette synes jeg ikke noe om''. spesielt som fotograf bør man kunne forklare for seg selv hvorfor. Gevinsten ved en slik tankeprosess kan være at man forstår seg selv bedre.). Men, jeg tror ingen av disse frittar ham. Tvert imot, bildet burde snakke for seg sjøl og (som vanlig) BR snakker altfor mye i forsvar av hans, rett og slett, pinlige bilder. Alle positive tilbakemeldinger dette bildet har fått er feil. Jo, BR har en idé som er brukbar, men utførelsen er langt fra akseptabel. Hvis man faktisk stod i akkurat den posisjonen fototgrafiet er tatt fra, den naturlige reaksjonen skal være å ta et par trinn forover for å sjå på utsikten. Opplevelsen vil være at den gulkledde personen er en forstyrrelse. Hoved objekt i et bilde burde ikke bli opplevd slik, men sånn er det i dette bildet. De negative kritikkene peker akkurat til denne opplevelsen. Vitsen med å bruke et ut av fokus subject i forgrunden er oftest for å skape perspektiv, av og til for å stille spørsmål. Siden dette bare er nok en fotografisk cliche, må den være skikkelig gjenommført for å holde mål. Beklager, men det gjør den ikke.
mvh
PG
Birna R.
'Noen'' er veldig opptatt av hva en annen person måtte mene og tro. Kanskje man lærer slikt i ''Sveits'', særlig å skrive samnorsk.
Unnskyldninger har jeg ikke bruk for. Heller ikke fra deg. Pinlig kan det vel være, men for hvem?
Avsluttet .
Mmmmm. Trist for deg at du ikkje er villeg til å ta min konkrete kritikk meir alvorleg.
Birna R.
.. nå synes jeg at det blir ''meir'' og ''meir'' tydelig hvem som vi har ''æren'' av å ha på besøk.
Lars-Anders M.
Du gamla du fria du fjellhøga nord. Ja dette bilde er fritt og fint. Jeg liker det.
Ketil P.
Dette bildet fenger meg, jeg synes faktisk det er et av de bedre bildene dine. Liker spenningen mellom det diffuse og det skarpe. Friske farger og nydelig lys.
Tom E.
Himmla bra !!!
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
mvh,kine
mvh/ows
Det ljusa fältet (ansiktet) kunde hellre varit mörkat, nu blir det ''varken hackat eller malet'' att se enbart en hudfärgad fläck som ansikte.
Men kul idé var det i utgångspunkten!
MVH/Mats N.
Det hadde vært bedre hvis ikke den personen var såå skurrete.
Men ideen er god :)
Den intuitive responsen på et slikt bilde (altså ''magefølelsen'') er jo alltid ''Ja!'' eller ''Nei!!!''. Hver og en skal stole på det, men dette forhindrer ikke at man kan gå flere runder med et gitt bilde for å få svar på, eller forstå, den initielle responsen. Å like eller ikke like, javel, men vi kan ikke ta stilling bare på et ubevisst plan. Det er for enkelt å avfeie et bilde med frasen''nei, dette synes jeg ikke noe om''. spesielt som fotograf bør man kunne forklare for seg selv hvorfor. Gevinsten ved en slik tankeprosess kan være at man forstår seg selv bedre.
JRB ::)
Mvh
PG
Det er kanskje et bilde enhver friluftsentusiast kan gjenkjenne seg i. Personlig ville jeg imidlertid redusert størrelsen på personen en smule og fått litt mer landskap inn i bildet.
Jeg har desverre ikke følehorn...
En person (hvis navn jeg finner høyst merkverdig, for å si det slik) antyder at dette ikke burde være tatt med storformat. Til det er å si at en god fotograf bruker det utstyret han/hun i øyeblikket besitter. Det beste kamera er bestandig det som blir brukt, ikke det som skårer ''best i test''. Nå hadde det seg slik at jeg var i fjellheimen utelukkende med dette kameraet, og da er det dette jeg bruker - selvsagt.
Your work appears to be getting progressively worse.
On a tangent note, I think one can learn quite a bit about people's personalities from the clues they distribute about themselves. So, in this case, the (probably fictitious) e-mail address containing ''drivel'' is a tell-tale indication of the level at which ''Mr. Singth'' positions himself. Each to his own, I presume.
Jeg liker dette uttrykket veldig godt!
Synes også personen i forgrunnen blir FOR uskarp - nesten på grensen til en ''klædd'' eller mølje. Fungerer i allefall ikke for meg.
Og jada, jeg *blir* glad, nåja, fornøyd. Statistikk er gilde greier.
Da er det min tur, som likte det ganske godt. Idéen er klar, gjennomføringen gjennomført. Den konsekvente gjennomføringen viser tydelig at dette ikke er et uhell.
Godt tenkt og fint formidlet.
Mvh
RS
Dette bildet er med på å bryte noen av mine egne ''normer'' for hvordan et bilde skal/bør være. Denne ''normen'' har for så vidt blitt videre og videre, og enda lenger etter opplevelsen sv dette bildet.
BR, du har et visuelt indre som er interessant.
EK
Avstanden mellom ''virkeligheten'' og de faktisk forhold har ikke så med sannhet å gjøre, men med hva fotografen søker å formidle. Akkurat *det* er målestokken vi må bedømme bildet etter.
I dette tilfellet har f.eks. Rolf Svendsen gir et malende og forførerisk ''sann'' tolkning av hva som ligger bak bildet. Skulle så gjerne ha ønsket at det var slik, men spiller det noen vesentlig rolle? Endres bildets visuelle kraft om vi får vite at opptaket er gjort rett ved en bilvei, og ikke på en fjelltopp?
(det var uansett noe h.... kaldt og modellen var en hun, ikke en han).
mvh
PG
Unnskyldninger har jeg ikke bruk for. Heller ikke fra deg. Pinlig kan det vel være, men for hvem?