Den nye modellen var strengt tatt ingen egentlig nyhet. I lang tid hadde en ny 5D vært ventet, og spesifikasjonene hadde i lang tid sirkulert rundt på en rekke nettbaserte diskusjonsfora. Nesten alt viste seg å stemme inkludert videofunksjonen som mange hadde forventet, og modellbetegnelsen hadde vært forutsett.
Men var EOS 5D Mark II kjedelig selv om det meste var kjent på forhånd?
Da jeg tok i kameraet for første gang under Canons Oslo-lansering, slo det meg at selv om 5D II grovt sett var skåret over samme lest som 5D var dette en merkbar videreutvikling. Canon-representantene var kjapt ute med å betegne modellen som et "proffkamera" - selv om bare en fotograf kan være proff. Udiskutabelt er at det dreier seg om en forventet, men signifikant videreutvikling av EOS 5D.
En sak som hadde vært diskutert en del på forhånd, var den forseglingen mot vann og støv som også var forventet. Med én gang kan sies at 5D II ikke har en tetning som kan sammenliknes med de over 70 pakninger som 1D-serien er utstyrt med, og slagregn over lengre tid vil det neppe klare å motstå. Men Canons nyeste DSLR har enkle tetningslister og pakninger på utsatte områder, og selve skjøtene mellom kameradelene er utført slik at de kommer i inngrep med hverandre på en måte som gir minimalt rom for vannansamlinger. Kameraet kan ikke sies å være laget for vedvarende regn/sludd eller andre spesielt krevende miljøbetingelser, men må karakteriseres som ganske solid bygget og vil ganske sikkert klare å holde ute det første regnskyllet. Støvtettheten ser ut til å være fullgod, noe som er en viktig egenskap.
Canon oppgir at lukkermekanismen skal tåle 150 000 eksponeringer, et tall som indikerer at man her har lagt ned mer den totale konstruksjonen slik at den er tilpasset hardere eller hyppigere bruk i forhold til rimeligere kamerahus eller for eksempel forgjengeren. I hånden ga 5D II en følelse av at detaljene var tillitvekkende gjennomført. Kameraet er lett, men ikke altfor lett. Området rundt bajonettfatningen er preget av solid metall og virker stabilt; noe som er vesentlig når det benyttes tunge objektiver.
Det sentrale ved ethvert kamera er naturligvis hva slags kvalitet som kan forventes fra bildefilene, og denne vil utvilsomt bli analysert og diskutert inngående både av mer eller mindre seriøse testere og folk som bruker 5D II. Sammenlikningen med konkurrentene er uunngåelig, og dersom erfaringene fra 5D gir noen pekepinn har Canon kanskje ikke så mye å frykte i så måte? Mange har registrert at det samtidig med 5D-etterfølgeren ble lansert en ny utgave av EF 24mm 1.4 L, og denne vidvinkelkombinasjonen knytter det seg forventninger til. Et moment når vi snakker om selve bildene, er at det høye pikseltallet gir økt mulighet for beskjæring av bildet uten å tape kvalitet. Det har vært innvendt mot "fullformatet" at siden man mister utsnittseffekten med de mindre brikkene vil fotografen måtte benytte lengre brennvidder og dyrere objektiver, men når man har mye informasjon å gå på vil dette få mindre betydning. Bildefiler på 5616 x 3744 piksler gir saktens en del å gå på, forutsatt at kvaliteten på disse pikslene er meget høy.
Prisen er i skrivende stund kommet ned på rundt 24 000. Selv om det er en god sum, kan man mistenke at kjøperen får en svært så kapabel "bildemaskin" for denne summen. Det får vi vite mer om når 5D II kommer i handelen om ikke lenge.
__________________________________________
Prøvebilder av Frank Hesjedal
På onsdagens pressekonferanse fikk vi også anledning til å ta noen prøvebilder med kameraet. Bildene er tatt i FotoVideos lokaler i Oslo og tanken er at de skal kunne gi en indikasjon på hvordan 5D mark II yter på forskjellige iso-innstillinger. Det er derimot viktig å presisere at alle bildene er fotografert med et betaeksemplar av 5D mark II.
Men var EOS 5D Mark II kjedelig selv om det meste var kjent på forhånd?
Da jeg tok i kameraet for første gang under Canons Oslo-lansering, slo det meg at selv om 5D II grovt sett var skåret over samme lest som 5D var dette en merkbar videreutvikling. Canon-representantene var kjapt ute med å betegne modellen som et "proffkamera" - selv om bare en fotograf kan være proff. Udiskutabelt er at det dreier seg om en forventet, men signifikant videreutvikling av EOS 5D.
En sak som hadde vært diskutert en del på forhånd, var den forseglingen mot vann og støv som også var forventet. Med én gang kan sies at 5D II ikke har en tetning som kan sammenliknes med de over 70 pakninger som 1D-serien er utstyrt med, og slagregn over lengre tid vil det neppe klare å motstå. Men Canons nyeste DSLR har enkle tetningslister og pakninger på utsatte områder, og selve skjøtene mellom kameradelene er utført slik at de kommer i inngrep med hverandre på en måte som gir minimalt rom for vannansamlinger. Kameraet kan ikke sies å være laget for vedvarende regn/sludd eller andre spesielt krevende miljøbetingelser, men må karakteriseres som ganske solid bygget og vil ganske sikkert klare å holde ute det første regnskyllet. Støvtettheten ser ut til å være fullgod, noe som er en viktig egenskap.
Canon oppgir at lukkermekanismen skal tåle 150 000 eksponeringer, et tall som indikerer at man her har lagt ned mer den totale konstruksjonen slik at den er tilpasset hardere eller hyppigere bruk i forhold til rimeligere kamerahus eller for eksempel forgjengeren. I hånden ga 5D II en følelse av at detaljene var tillitvekkende gjennomført. Kameraet er lett, men ikke altfor lett. Området rundt bajonettfatningen er preget av solid metall og virker stabilt; noe som er vesentlig når det benyttes tunge objektiver.
Det sentrale ved ethvert kamera er naturligvis hva slags kvalitet som kan forventes fra bildefilene, og denne vil utvilsomt bli analysert og diskutert inngående både av mer eller mindre seriøse testere og folk som bruker 5D II. Sammenlikningen med konkurrentene er uunngåelig, og dersom erfaringene fra 5D gir noen pekepinn har Canon kanskje ikke så mye å frykte i så måte? Mange har registrert at det samtidig med 5D-etterfølgeren ble lansert en ny utgave av EF 24mm 1.4 L, og denne vidvinkelkombinasjonen knytter det seg forventninger til. Et moment når vi snakker om selve bildene, er at det høye pikseltallet gir økt mulighet for beskjæring av bildet uten å tape kvalitet. Det har vært innvendt mot "fullformatet" at siden man mister utsnittseffekten med de mindre brikkene vil fotografen måtte benytte lengre brennvidder og dyrere objektiver, men når man har mye informasjon å gå på vil dette få mindre betydning. Bildefiler på 5616 x 3744 piksler gir saktens en del å gå på, forutsatt at kvaliteten på disse pikslene er meget høy.
Prisen er i skrivende stund kommet ned på rundt 24 000. Selv om det er en god sum, kan man mistenke at kjøperen får en svært så kapabel "bildemaskin" for denne summen. Det får vi vite mer om når 5D II kommer i handelen om ikke lenge.
__________________________________________
Prøvebilder av Frank Hesjedal
På onsdagens pressekonferanse fikk vi også anledning til å ta noen prøvebilder med kameraet. Bildene er tatt i FotoVideos lokaler i Oslo og tanken er at de skal kunne gi en indikasjon på hvordan 5D mark II yter på forskjellige iso-innstillinger. Det er derimot viktig å presisere at alle bildene er fotografert med et betaeksemplar av 5D mark II.
25600 ISO med betaeksemplar 5D mark II
Frank Hesjedal
Fotografert med betaeksemplar Canon 5D mark II og EF14mm f/2.8L II USM: ISO 25600, 1/1600, f/6.3, 0ev
25600 ISO med betaeksemplar 5D mark II
Frank Hesjedal
Fotografert med betaeksemplar Canon 5D mark II og EF14mm f/2.8L II USM: ISO 25600, 1/3200, f/6.3, -1ev