Nikon D3X

Med tre seriøse kamerahus som alle har "fullformat" bildebrikke har Nikon nå et leveringsprogram som inneholder et bredt kamerasortiment for de meget kravstore. Det er likevel noe helt spesielt ved den aller mest gedigne modellen med de største bildefilene. Vi overvar det spennende øyeblikket da D3X ble lansert i Norge.
Bjørn Mangset holdt først en kort innledning, før produktspesialisten Vegar Berg tok over og leverte en lang og engasjert presentasjon av Nikon D3X og det nye toppkameraets plassering i markedet.

Spesifikasjonene er kjent. De 24.5 megapikslene definerer et kamerahus konstruert for svært mye bildeinformasjon og store filer - konverterte 16-bits TIFFer tipper 140 Mb. Det økede pikseltallet og pikseltettheten i forhold til 12-megapikselsmodellene D700 og D3 betyr likevel ikke at D3X er håpløst i eksisterende lys, så Vegar Bergs ambisiøse utsagn om at poenget med denne modellen er "studiokvalitet overalt" kan godt utvides til å gjelde også under lysforhold hvor de store digitalbakstykkene ikke klarer å holde følge. Vår riktignok overfladiske fotografering med kameraet - vi fikk lov å ta bilder og publisere dem - bekreftet at D3X ingen vanskeligheter har med å takle ISO 1600 på forbilledlig vis. Ikke veldig uventet dette, brikkens piksel pitch er 5.95 mikrometer. Hvilket er fullt tilstrekkelig til å gi plass til dioder store nok til å samle bra med lys. La oss med én gang få avlive en forestilling noen muligens har båret på: Den CMOS-brikken som sitter i Nikon D3X er ikke den samme som benyttes i Sony Alpha 900. Brikken er imidlertid produsert av Sony, men den er utviklet av Nikon og produsert helt og holdent etter Nikons kravspesifikasjoner ut fra deres ytelsesmål for sitt kamera.

Konkurrenter

De primære konkurrentene for denne Nikon-toppmodellen er, foruten digitale bakstykker fra Phase One, Leaf og Hasselblad, digitalspeilreflekser som Leicas S2 og Canons 1Ds III og 5D II. De mest direkte konkurrentene er trolig Canons to nevnte "Full Frame" modeller.

Canon og Nikon

Tilhengere av andre kameramerker føler gjerne at "de to store" får i overkant mye oppmerksomhet, men i tillegg til at disse er de mest utbredte definerer de hverandre som hovedkonkurrenter både i markedssammenheng og når det kommer til praktisk bruk/funksjonalitet. Nikon-folket la gjennom hele lanseringsmøtet ikke skjul på at Canon er erkerivalen, som bildeeksemplene fra sportsfotograferingens verden illustrerer.

Noen angivelser av markedsandeler kan her være interessante.

Markedsandel for digital speilrefleks i prisklassen over €1000 hittil i 2008, i følge Nikons tallmateriale:

Nikon: 61.33%
Canon: 29.73%
Sony: 7.28%

Med alle forbehold for statistiske skjevheter og mulige feil, det kan neppe være tvil om at det er de to store det handler om og at Nikons satsning på flere kvalitetsprodukter de to siste årene har båret frukter. Undertegnede snakket i løpet av seansen med en representant for et av Norges større fotofirmaer, og bemerket i løpet av samtalen at forholdet mellom Canon og Nikon er som situasjonen blant våryre frosker som hopper bortover - snart er den ene så den andre foran. Selgeren kunne vanskelig si seg uenig i den betraktningen, og repliserte at utfordringen for de respektive produsentene blir å få tak i førstegangskjøperne.

Pris i forhold til marked

Veiledende utsalgspris er altså 69.990 inkludert moms. Vi skal merke oss både at dette er en veiledende pris, og at den ligger nokså nøyaktig 5000 under introduksjonsprisen på Canon 1Ds III da denne ble lansert. Bjørn Mangset svarte foto.no på direkte spørsmål at Nikon ikke føler at D3X er dyrt ut fra spesifikasjonene.

Likevel er det klart at en pris på 70 000 vil begrense hvor mange av de som bruker Nikon-systemet som velger akkurat dette kameraet. Det finnes strengt tatt ikke profesjonelle kameraer, ettersom bare fotografer kan være profesjonelle, men tatt i betraktning hvor mye bilde en får ut fra modeller som D300, D700 og D3 skal den som velger et 20+-megapiksels "fullformat"hus ha stort behov for bildefiler med maksimal informasjonsmengde for å foreta en slik investering. Dette er typiske kommersielle behov. Nikon nevner selv fotografering innen mote, illustrasjon og portrett. Slike fotografiske oppgaver kan løses og blir løst daglig av mange fotografer i stor grad med også de andre nevnte husene, så et kriterium må være behov for særlig store utskrifter eller gigantiske skjermbilder. Samt naturligvis situasjoner der hele formatet ikke er fylt av hovedmotivet slik at det er påkrevet å ta et utsnitt av filen. Den siste situasjonen er vanlig innen naturfoto, og det er ingen grunn til at D3X ikke også skal kunne anvendes innenfor denne type fotografering. Ser vi på spesifikasjonene slik de foreligger tilbys brukeren på samme måte som med Canons 1Ds III og 5D II en ytelse som nærmer seg bakstykkene til en langt lavere pris og med mye bedre portabilitet, mer allsidig objektivutvalg for mange typer fotografering og større batterikapasitet. Angående det siste, så skal D3X klare hele 4400 RAW/NEF-eksponeringer pr. batteriladning etter CIPA-standarden. I praksis vil tallet være betraktelig høyere.
Per Inge Østmoen  - Nikons ambisjoner er store
Nikons ambisjoner er store
Per Inge Østmoen
Vegar Berg redegjør for fabrikkens filosofi
Nikon - Canon/Nikon Athen 2004
Canon/Nikon Athen 2004
Nikon
Nikon  - Canon/Nikon Beijing 2008
Canon/Nikon Beijing 2008
Nikon
Per Inge Østmoen - Vegar Berg portrettert
Vegar Berg portrettert
Per Inge Østmoen
D3X på ISO 1600, med Nikkor 50/1.4, blender 4.0.

Relaterte artikler Relaterte artikler:
Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu