Utsnitt 2008 – et springbrett til bransjen

Det var godt humør og trivelig stemning da prisutdelingen for Utsnitt igjen gikk av stabelen på DogA i Hausmannsgate i Oslo.
Med nesten i overkant fulle lokaler på DogA kom velkomstdrinkene godt med for å få senket skuldernivået, men det skulle da også bare så lite til. Bordet var tømt på kort tid, og smilene satt klistret på de mange fremmøtte.

Dette var kvelden hvor pulsen skulle måles og vi alle skulle få vite hva som har pågått i norsk kommersielt fotografi det siste året. Det var høye forventninger. En svensk jury var kalt inn til å bedømme og plukke ut de beste bidragene, mens etablerte navn fra den norske fotograffloraen var invitert til å dele ut prisene. Alt for å lage en enda sterkere ramme og blest rundt Utsnitt-arrangementet. Det har blitt påpekt fra enkelte at Utsnitt har manglet litt av den statusen som for eksempel Gullblyanten en gang opparbeidet seg, og sånn sett gjør Utsnitt et taktisk valg i å forsøke å forsterke sitt rykte som en viktig og sterk konkurranse. Oppnådde de dette?

Det hele startet med humor og godt humør, da den velregisserte videosnutten om en noe urutinert landskapsfotograf fikk latteren frem i lokalene. En livlig CF Wesenberg delte ut landsskapsprisene, og det hele var kommet i gang med et smil. Og det gikk plutselig raskt unna. Prisene ble delt ut, med stadige på-kornet skildringer av en pretensiøs fotografs hverdag mellom slagene. Lillan Jonassen gjorde nesten rent bord i landsskapsskategorien med både gull og bronse til sin store glede. Anja Elmine Basma hentet hjem priser for både mote og musikk, mens Tysk-Norske Damian Heinisch fortsatte der han slapp i fjor og mottok ny heder med gull og sølv i mat/drikke kategorien og en bronse i næringsliv, toppet med selveste GRAND PRIX prisen for sitt noe i overkant abstraherte matfotografi.
- I did it again!, ropte han fra scenen, før han beskrev hvor lykkelig han var over igjen og bli hedret for sitt arbeid. Han takket juryen og alle de andre og konstaterte at det var godt at hjertet fortsatt slår.

Werner Anderson mottok prisen for Eget arbeid med sin visuelt nydelige landskapsserie. Bruken av tiltshift objektivets ekstreme potensial har gitt serien en dimensjon som gjør den nesten umulig å overse. Bildene er mystiske og pirrende og beskuerens nysgjerrighet dras inn i motivene med enorm kraft. Juryens ønske om å se mer av dette deles med undertegnede. Og det får vi, for som vanlig får vinneren av denne kategorien sjansen til å stille ut bildene sine i Fotografiens Hus som en del av premien. I tillegg til prisen mottok også en nesten spak og fåmælt Anderson foto.nos spesialpris på 12 000 kroner, som er ment som et bidrag til å bygge en utstilling av høyeste kvalitet.

Den svenske juryen bestod av fotografene Simon Cederquist, Filip Cederholm, Knut Koivisto, kurator og grunnlegger av Etsabild Bildbyrå Anna Eriksson og AD og forfatter Bo Bergstrøm. De var raskt ute med å skryte av arrangementet som de klassifiserte som profesjonelt og godt planlagt. Juryeringen var tøff, der de var innestengt i 2 uker på et hotell med en haug med bilder foran seg hvis kontekst og intensjon var totalt bortstrippet.
Et nøkkelord de derimot var på utkikk etter var ”kjensla”. Det måtte være en ”kjensla” der. Fant de den mon tro?

For nettopp juryens begrunnelser for premieringene var både ærlig og direkte i sin fremtoning. De la sjelden skjul på at de ikke var helt tilfredse med nivået på de innleverte bidragene til årets Utsnitt. Både mangelen på originalitet, kvalitet og antall gode bidrag ble gjentatt flere ganger, noe som fremmer spørsmålet om det er dårlig stilt med nivået på norsk kommersielt fotografi? Det har vært diskutert hvorvidt Utsnitt holder tritt med det nivået for eksempel Gullblyanten representerte da de inkluderte foto i sin premiering. Akkurat nå er Utsnitt å anse som den store premieutdelingen innen kommersielt fotografi i Norge, så kanskje det er mer legitimt og spørre hvem det er som melder seg på denne konkurransen, og om det er eliten som faktisk er representert eller ikke?

Utsnitt har forsøkt å møte denne utfordringen, og inviterte flere erfarne innen reklamefotografiet til å dele ut prisene. Navn som Marcel Lelienhöf, Tina Holt, CF Wesenberg, Anne-Lise Flavik, Massimo Leardini og Isidor Åstrøm var representert, og dette bidro kanskje til litt mer blest rundt begivenheten. Man hadde også inkludert en ny pris i byråprisen som virket å være øremerket de mer etablerte i bransjen, og innrømte med det kanskje at Utsnitt virker mer som et springbrett mot bransjen enn en heder av de flinkeste kommersielle fotografene i landet. Glenn Røkeberg vant prisen for sin Audi serie, som virkelig var inspirerende og fin.

Men til tross for juryens oppfatninger om mangler på kvalitet og kreativitet var det en veldig dyktig gjeng med fotografer som ble hedret for hardt og godt arbeid denne kvelden. Det er mye spennende som foregår i norsk fotografi om dagen, og det er bare og glede seg til fortsettelsen. Så vil tiden også vise hvordan Utsnitt fremstår ved neste prisutdeling.
Christian Roth Christensen - CF Wesenberg i godt lynne deler ut pris ved Utsnitt 08
CF Wesenberg i godt lynne deler ut pris ved Utsnitt 08
Christian Roth Christensen
Mikael Øvstedal Fakhri/kolonihaven.no - Gurdrun og Per hoffman deler ut gull i Mat og drikke til Damian Heinisch
Gurdrun og Per hoffman deler ut gull i Mat og drikke til Damian Heinisch
Mikael Øvstedal Fakhri/kolonihaven.no
Mikael Øvstedal Fakhri/kolonihaven.no -
Mikael Øvstedal Fakhri/kolonihaven.no
Mikael Øvstedal Fakhri/kolonihaven.no -
Mikael Øvstedal Fakhri/kolonihaven.no

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu