I aviser og magasiner verden over vendes det på hver eneste krone. Dette går ofte utover fotografer som ikke lenger får betalt det mange mener de fortjener. Det går også utover kvaliteten på de bilder man ofte ser på trykk. Festivalsjef og grunnlegger av fotofestivalen Visa pour L'image, Jean-Francois Leroy, spør seg hvem som fremdeles kan produsere fotografier. Og når han snakker om å produsere så mener han den gode bildereportasje, i lengde og i dybde, om å bruke den tiden som trengs for å fortelle en historie, om å bli værende, om å se og arbeide og forstå situasjonen man fotograferer. Med andre ord å være en journalist.
Mange hevder at fotojournalistikken er død. Til tross for tøffere tider for profesjonelle fotografer med nedgang i jobber og lavere honorarer arrangeres fotofestivalen i Perpignan for 21ende gangen. I Perpignan ønsker de ikke å være en fotojournalistisk gravplass. Derimot satser de sterkt på å vise og understreke at det fremdeles blir produsert fotojournalistiske arbeider av høy kvalitet. Jean-Francois Leroy lover at fotofestivalen skal fortsette å engasjere seg i kampen om det gode dokumentarfotografiet.
En rekke norske pressefotografer er å finne i Perpignan denne uken. Leder i PK, Terje Bringedal er en av dem. Han synes at Visa pour l'Image er viktig for å skape blest om dokumentarfotografiet.
- I tillegg til en rekke utstillinger og kveldsvisninger er fotofestivalen et samlingssted for alle bildebyråer, som både promoterer seg selv og tar i mot fotografer som vil vise sine arbeider. Det er flere paneldebatter som tar opp aktuelle temaer. Det er også anledning for fotografer til å vise sine arbeider til bilderedaktører som er "hyret" inn av festivalen, forteller Bringedal til foto.no.
Terje jobber også med å pleie kontakter og ikke minst finne spennende navn og fotografer til neste års DOK10 i Oslo. Noen navn har vi ennå ikke klart å lure ut av han.
Det er nærmest blitt en tradisjon at norske pressefotografer drar til Perpignan. Bringedal gir en stor del av æren for dette til GSFoto ved Gunnar Strøm og Grete Reimers som i alle år har ordnet med innkvartering for norske og danske fotografer.
Dessverre er ingen norske fotografer representert på utstillersiden i år. Magnum-fotografen Jonas Bendiksen og Odd R. Andersen er eneste nordmenn som har stilt ut ved festivalen tidligere. I år er også Bendiksen nominert for prisen til beste webdokumentar for prosjektet The Places We Live.
Mange hevder at fotojournalistikken er død. Til tross for tøffere tider for profesjonelle fotografer med nedgang i jobber og lavere honorarer arrangeres fotofestivalen i Perpignan for 21ende gangen. I Perpignan ønsker de ikke å være en fotojournalistisk gravplass. Derimot satser de sterkt på å vise og understreke at det fremdeles blir produsert fotojournalistiske arbeider av høy kvalitet. Jean-Francois Leroy lover at fotofestivalen skal fortsette å engasjere seg i kampen om det gode dokumentarfotografiet.
En rekke norske pressefotografer er å finne i Perpignan denne uken. Leder i PK, Terje Bringedal er en av dem. Han synes at Visa pour l'Image er viktig for å skape blest om dokumentarfotografiet.
- I tillegg til en rekke utstillinger og kveldsvisninger er fotofestivalen et samlingssted for alle bildebyråer, som både promoterer seg selv og tar i mot fotografer som vil vise sine arbeider. Det er flere paneldebatter som tar opp aktuelle temaer. Det er også anledning for fotografer til å vise sine arbeider til bilderedaktører som er "hyret" inn av festivalen, forteller Bringedal til foto.no.
Terje jobber også med å pleie kontakter og ikke minst finne spennende navn og fotografer til neste års DOK10 i Oslo. Noen navn har vi ennå ikke klart å lure ut av han.
Det er nærmest blitt en tradisjon at norske pressefotografer drar til Perpignan. Bringedal gir en stor del av æren for dette til GSFoto ved Gunnar Strøm og Grete Reimers som i alle år har ordnet med innkvartering for norske og danske fotografer.
Dessverre er ingen norske fotografer representert på utstillersiden i år. Magnum-fotografen Jonas Bendiksen og Odd R. Andersen er eneste nordmenn som har stilt ut ved festivalen tidligere. I år er også Bendiksen nominert for prisen til beste webdokumentar for prosjektet The Places We Live.
Foto: © Dominic Nahr / il Public # 009
A group of Congolese government soldiers, in a pickup truck near Rugari, leave the frontline after successfully pushing CNDP rebels back for the day. DR Congo, October 26, 2008.
Terje Bringedal
Maria Lundberg