Bjørn Mangset åpnet presentasjonen, og skrøt stort av forgjengermodellen D3 og hva denne har betydd for Nikons evne til å komme tilbake for fullt i særlig presse- og naturfotografenes rekker.
Etter denne korte innledningen overtok Nikon Norges velkjente produktspesialist Vegar Berg, og ga til beste noen lange, men interessante utbroderinger av hvilke fremragende egenskaper D3s har.
Egenskapene
Nikon D3 var banebrytende for to år tilbake, ettersom dette ga muligheter til fotografering i svakt lys som til da var ukjent fra Nikons side - spesielt med deres daværende DX-format. Da Nikon endelig kom med "fullformat" ble de nærmest over natten forvandlet fra å være nr. 2 etter Canon til å komme helt i toppen når det gjelder egenskaper i dårlig lys. Både reportasjefotografer og naturfotografer som er ute etter dyr og fugl i utfordrende lysforhold har i høyeste grad behov for å kunne fotografere også i skumring og demring. Slike behov ble nå møtt på en briljant måte av D3, og D3s har nå trukket ytelsen enda høyere opp.
I følge Nikon selv har de lyttet til tusenvis av fotografer verden over for å finne ut hva som kunne forbedres fra D3. Vegar Berg la stor vekt på at D3s er laget for å kunne oppnå høye lukkerhastigheter nær sagt under alle tenkelige lysforhold - det er et "action"kamera som er tilpasset bevegelige motiver. De fleste vil da tenke sport og reportasje, noe som er riktig og dekkende for hva et kamera med D3s' egenskaper yter. Det bør likevel understrekes at også naturfotografene har like stor nytte av fremragende ISO-egenskaper og raske serieopptak. D3s har en opptaksfrekvens på ni bilder i sekundet når det kjøres på full 24 x 36 mm, i DX-modus med redusert bildesirkel kan det levere hele 11 bilder i sekundet. Raskt nok til å få med det aller meste av bevegelsesbanen både ved sportsfoto, dyrefoto og når fugler som flyr raskt skal kamerafanges på beste måte. Og batterikapasiteten er det heller ingenting å si på, med et konservativt estimat på 4300 råfiler eksponert pr. lading kan man holde på både lenge og vel når bare beholdningen av minnekort er stor nok til å samle alle bildene. Kameraet har to kortplasser for CF, noe som etter denne skribentens oppfatning er en bedre løsning enn SD-kort som er mindre og lettere mistes utendørs i vanskelige forhold. Det har vært en del spekulasjoner rundt hvorvidt Secure Digital skulle overta for Compact Flash, men både Canons og Nikons mer "proffe" modeller benytter konsekvent CF - Nikon har i sine toppmodeller valgt å ha to kortplasser for denne kortstandarden. Hvilket er enklere å forholde seg til enn to forskjellige kortformater.
"Rosinen i pølsa" - ISO-egenskapene
Skal bevegelsesuskarphet unngås i vanskelige lysforhold, er både lyssterk optikk og et kamera som takler høye ISO-innstillinger ønskelig. D3s oppfyller kravene til et kamerahus i så måte. En 23.9 x 36.0 mm bildebrikke med 12.1 megapiksler gir mulighet til en stor pixel pitch på 8.45 mikron, og nyutviklede mikrolinser sørger i tillegg for å samle lyset enda mer effektivt enn tidligere. Elektronikken og signalbanene er også nyutviklet for å bidra i enda mindre grad til generering av støy.
Resultatet av alt dette, er at Nikon har sett seg i stand til å strekke ISO-egenskapene videre til hittil uhørte nivåer. Mens D3 hadde et kalibrert ISO-område på opp til 6400 ISO, som var imponerende og ga gode resultater og i tillegg hadde Hi-1 på ISO 12800 og 25600, kan D3s skilte med kalibrert og "ekte" ISO på opptil 12800. Dette innebærer en dobbelt så rask lukkertid, og når D3 i tillegg har Hi-1 (ISO 25600), Hi-2 (ISO 51200) og Hi-3 (102400) har nye grenser blitt brutt. Praktisk fotografering og testing må avgjøre hvor brukbare de høyeste ISO-verdiene er, men tilstedeværende Yngve Ask mente at selv det høyeste nivået var formålstjenlig til avis/reportasjebruk og dokumentasjon. Ask har prøvd kameraet i noen tid forut for lanseringen, og som Nikon-fotograf er han kanskje ikke helt nøytral. Men det betyr ikke at det er uriktig hva han sier, og dette lover godt.
Generell bildekvalitet
Dette er ingen test, og det er i skrivende stund umulig for oss å si noe autoritativt om den generelle bildekvaliteten - bortsett fra at den neppe vil være svakere enn den som leveres av D3. Vi snakket med Yngve Ask, som altså har førstehåndserfaring med D3s. Spørsmålet vi stilte, var følgende: "D3 og D3s har en utsalgspris som gjør at de iherdige og seriøse amatører i mange tilfeller kan strekke seg og kjøpe det, men D3x med 24 megapikslers brikke ligger i stor grad over smertegrensen for fotografer som ikke lever av sin fotografering. Hvor mye 'taper' man i bildekvalitet i forhold til D3x til typer av fotografering hvor høy detaljering er vesentlig?" Ask som selv bruker D3x var ærlig, og det er den største modellen som leverer mest til ekstremt store forstørrelser, men dette betyr ikke at D3/D3s er svak. Poenget er her at den meget høye pikselkvaliteten medfører at bildfilene kan interpoleres og forstørres betraktelig mer enn hva man kanskje ville forvente ut fra det "beskjedne" pikseltallet på 12.1 Mp. Han mente at D3s ville kunne yte gode tjenester også til landskap nettopp på grunn av dette. Kameraet er altså ikke et rendyrket sports- reportasje- og dyr/fugl-kamera - det egner seg til allsidig bruk selv om det har sine utvilsomt aller sterkeste egenskaper innen de nevnte motivområdene.
Annet
D3s har Nikons 51-fokuspunkters autofokussensor, og av disse er 15 krysssensorer til og med blender 5.6 for stor fokuseringsnøyaktighet. Kameraet har også en videreutviklet versjon av Nikons "Active D-lighting" - som kort beskrevet innebærer at kameraet prosesserer den aktuelle bildeinformasjonen i de ulike bildeområdene forskjellig i henhold til intensitetsnivåer og kontrastforskjeller i lyset. Dette innvirker på også råfiler før de skrives til kortet. I D3s har fotografen flere styrkegrader av denne effekten å velge mellom, fire i tillegg til en Auto-innstilling. Nytt er også at kameraet kan stilles inn på tre dimensjoner: I tillegg til DX-modus på 16 x 24 mm, har D3s også fått 20 x 30 og 24 x 30 mm utsnitt av brikken. Det siste gir et tilnærmet kvadratisk format som er hensiktsmessig til klassisk portrettfotografering. Det finnes også en "silent"-modus, som demper lukkerlyden når man fotograferer sky dyr eller i kirker og på andre steder der hørbar støy bør holdes nede på et minimum.
Endelig har også en Nikon-toppmodell fått elektronisk brikkerens, og her har Nikon gjort det grundig med å komme med et system som lar dekkglasset vibrere på fire ulike frekvenser for å ryste vekk flest mulig typer støv og smuss.
Bildebehandling i kameraet
Råfilene kan justeres på de fleste parametere etter at bildet er tatt: Eksponering, hvitbalanse, støyreduksjon, vignettering, farverom og dimensjon kan endres direkte på kameraet uten å gå veien om tilleggsprogramvare. Dette krever naturligvis at man har tilgang til kameraet, og erstatter følgelig ikke et dedikert råfilkonverteringsprogram som på et hvilket som helst tidspunkt kan bearbeide og justere bildefiler som er lagret utenfor kameraet på en datamaskin. Men mulighetene for å endre bildeparametre der og da "on location" er nyttige og velkomne.
Mer enn bare stillbilder
D3s representerer en milepæl for Nikon, i det dette er det første FX-kameraet deres som har videomuligheter. Dette demonstrerte Yngve Ask på en slående måte, da han viste oss en film han selv hadde tatt opp i lyset fra to lyspærer - en 25 watts og en på 40 watt. Når et stillbildekamera kan brukes til filmopptak, er mulighetene til å bruke både svært lyssterk optikk og ikke minst alle brennvidder fra ultravidvinkel til teleobjektiver store. Hva mer er, brukeren kan velge å bruke to minnekort, for så å ta opp stillbilder på det ene og film på det andre - om enn ikke samtidig. Imidlertid kan kameraet skifte fra stillbilde til film og tilbake på brøkdelen av et sekund ved behov. Opptakshastighet er opptil 24 bilder pr. sekund, og filformatet er motion-JPEG (AVI). Størrelsen er opp til 1280 x 720.
Vår opplevelse av kameraet
Som alle såkalte "proff"modeller bærer D3s preg av at det ikke er spart på noe hverken i funksjonalitet, soliditet eller betjeningskomfort. Stort mer er det ikke å si om kameraet. Denne kategori kameraer er tyngre enn "konsumentmodellene," men har en helt annen balanse og stabilitet og appellerer til de som vil ha et solid og stabilt verktøy som er laget for å brukes mye. Responsen på autofokusen - vi prøvde kameraet påmontert et Nikkor 14-24 - virket uklanderlig og tillitvekkende, noe som må regnes som en selvfølge på et kamera i denne kategorien. Så nå er det bare opp til fotografene å trekke konklusjoner om hva slags bilder som kan lages med D3s.
Etter denne korte innledningen overtok Nikon Norges velkjente produktspesialist Vegar Berg, og ga til beste noen lange, men interessante utbroderinger av hvilke fremragende egenskaper D3s har.
Egenskapene
Nikon D3 var banebrytende for to år tilbake, ettersom dette ga muligheter til fotografering i svakt lys som til da var ukjent fra Nikons side - spesielt med deres daværende DX-format. Da Nikon endelig kom med "fullformat" ble de nærmest over natten forvandlet fra å være nr. 2 etter Canon til å komme helt i toppen når det gjelder egenskaper i dårlig lys. Både reportasjefotografer og naturfotografer som er ute etter dyr og fugl i utfordrende lysforhold har i høyeste grad behov for å kunne fotografere også i skumring og demring. Slike behov ble nå møtt på en briljant måte av D3, og D3s har nå trukket ytelsen enda høyere opp.
I følge Nikon selv har de lyttet til tusenvis av fotografer verden over for å finne ut hva som kunne forbedres fra D3. Vegar Berg la stor vekt på at D3s er laget for å kunne oppnå høye lukkerhastigheter nær sagt under alle tenkelige lysforhold - det er et "action"kamera som er tilpasset bevegelige motiver. De fleste vil da tenke sport og reportasje, noe som er riktig og dekkende for hva et kamera med D3s' egenskaper yter. Det bør likevel understrekes at også naturfotografene har like stor nytte av fremragende ISO-egenskaper og raske serieopptak. D3s har en opptaksfrekvens på ni bilder i sekundet når det kjøres på full 24 x 36 mm, i DX-modus med redusert bildesirkel kan det levere hele 11 bilder i sekundet. Raskt nok til å få med det aller meste av bevegelsesbanen både ved sportsfoto, dyrefoto og når fugler som flyr raskt skal kamerafanges på beste måte. Og batterikapasiteten er det heller ingenting å si på, med et konservativt estimat på 4300 råfiler eksponert pr. lading kan man holde på både lenge og vel når bare beholdningen av minnekort er stor nok til å samle alle bildene. Kameraet har to kortplasser for CF, noe som etter denne skribentens oppfatning er en bedre løsning enn SD-kort som er mindre og lettere mistes utendørs i vanskelige forhold. Det har vært en del spekulasjoner rundt hvorvidt Secure Digital skulle overta for Compact Flash, men både Canons og Nikons mer "proffe" modeller benytter konsekvent CF - Nikon har i sine toppmodeller valgt å ha to kortplasser for denne kortstandarden. Hvilket er enklere å forholde seg til enn to forskjellige kortformater.
"Rosinen i pølsa" - ISO-egenskapene
Skal bevegelsesuskarphet unngås i vanskelige lysforhold, er både lyssterk optikk og et kamera som takler høye ISO-innstillinger ønskelig. D3s oppfyller kravene til et kamerahus i så måte. En 23.9 x 36.0 mm bildebrikke med 12.1 megapiksler gir mulighet til en stor pixel pitch på 8.45 mikron, og nyutviklede mikrolinser sørger i tillegg for å samle lyset enda mer effektivt enn tidligere. Elektronikken og signalbanene er også nyutviklet for å bidra i enda mindre grad til generering av støy.
Resultatet av alt dette, er at Nikon har sett seg i stand til å strekke ISO-egenskapene videre til hittil uhørte nivåer. Mens D3 hadde et kalibrert ISO-område på opp til 6400 ISO, som var imponerende og ga gode resultater og i tillegg hadde Hi-1 på ISO 12800 og 25600, kan D3s skilte med kalibrert og "ekte" ISO på opptil 12800. Dette innebærer en dobbelt så rask lukkertid, og når D3 i tillegg har Hi-1 (ISO 25600), Hi-2 (ISO 51200) og Hi-3 (102400) har nye grenser blitt brutt. Praktisk fotografering og testing må avgjøre hvor brukbare de høyeste ISO-verdiene er, men tilstedeværende Yngve Ask mente at selv det høyeste nivået var formålstjenlig til avis/reportasjebruk og dokumentasjon. Ask har prøvd kameraet i noen tid forut for lanseringen, og som Nikon-fotograf er han kanskje ikke helt nøytral. Men det betyr ikke at det er uriktig hva han sier, og dette lover godt.
Generell bildekvalitet
Dette er ingen test, og det er i skrivende stund umulig for oss å si noe autoritativt om den generelle bildekvaliteten - bortsett fra at den neppe vil være svakere enn den som leveres av D3. Vi snakket med Yngve Ask, som altså har førstehåndserfaring med D3s. Spørsmålet vi stilte, var følgende: "D3 og D3s har en utsalgspris som gjør at de iherdige og seriøse amatører i mange tilfeller kan strekke seg og kjøpe det, men D3x med 24 megapikslers brikke ligger i stor grad over smertegrensen for fotografer som ikke lever av sin fotografering. Hvor mye 'taper' man i bildekvalitet i forhold til D3x til typer av fotografering hvor høy detaljering er vesentlig?" Ask som selv bruker D3x var ærlig, og det er den største modellen som leverer mest til ekstremt store forstørrelser, men dette betyr ikke at D3/D3s er svak. Poenget er her at den meget høye pikselkvaliteten medfører at bildfilene kan interpoleres og forstørres betraktelig mer enn hva man kanskje ville forvente ut fra det "beskjedne" pikseltallet på 12.1 Mp. Han mente at D3s ville kunne yte gode tjenester også til landskap nettopp på grunn av dette. Kameraet er altså ikke et rendyrket sports- reportasje- og dyr/fugl-kamera - det egner seg til allsidig bruk selv om det har sine utvilsomt aller sterkeste egenskaper innen de nevnte motivområdene.
Annet
D3s har Nikons 51-fokuspunkters autofokussensor, og av disse er 15 krysssensorer til og med blender 5.6 for stor fokuseringsnøyaktighet. Kameraet har også en videreutviklet versjon av Nikons "Active D-lighting" - som kort beskrevet innebærer at kameraet prosesserer den aktuelle bildeinformasjonen i de ulike bildeområdene forskjellig i henhold til intensitetsnivåer og kontrastforskjeller i lyset. Dette innvirker på også råfiler før de skrives til kortet. I D3s har fotografen flere styrkegrader av denne effekten å velge mellom, fire i tillegg til en Auto-innstilling. Nytt er også at kameraet kan stilles inn på tre dimensjoner: I tillegg til DX-modus på 16 x 24 mm, har D3s også fått 20 x 30 og 24 x 30 mm utsnitt av brikken. Det siste gir et tilnærmet kvadratisk format som er hensiktsmessig til klassisk portrettfotografering. Det finnes også en "silent"-modus, som demper lukkerlyden når man fotograferer sky dyr eller i kirker og på andre steder der hørbar støy bør holdes nede på et minimum.
Endelig har også en Nikon-toppmodell fått elektronisk brikkerens, og her har Nikon gjort det grundig med å komme med et system som lar dekkglasset vibrere på fire ulike frekvenser for å ryste vekk flest mulig typer støv og smuss.
Bildebehandling i kameraet
Råfilene kan justeres på de fleste parametere etter at bildet er tatt: Eksponering, hvitbalanse, støyreduksjon, vignettering, farverom og dimensjon kan endres direkte på kameraet uten å gå veien om tilleggsprogramvare. Dette krever naturligvis at man har tilgang til kameraet, og erstatter følgelig ikke et dedikert råfilkonverteringsprogram som på et hvilket som helst tidspunkt kan bearbeide og justere bildefiler som er lagret utenfor kameraet på en datamaskin. Men mulighetene for å endre bildeparametre der og da "on location" er nyttige og velkomne.
Mer enn bare stillbilder
D3s representerer en milepæl for Nikon, i det dette er det første FX-kameraet deres som har videomuligheter. Dette demonstrerte Yngve Ask på en slående måte, da han viste oss en film han selv hadde tatt opp i lyset fra to lyspærer - en 25 watts og en på 40 watt. Når et stillbildekamera kan brukes til filmopptak, er mulighetene til å bruke både svært lyssterk optikk og ikke minst alle brennvidder fra ultravidvinkel til teleobjektiver store. Hva mer er, brukeren kan velge å bruke to minnekort, for så å ta opp stillbilder på det ene og film på det andre - om enn ikke samtidig. Imidlertid kan kameraet skifte fra stillbilde til film og tilbake på brøkdelen av et sekund ved behov. Opptakshastighet er opptil 24 bilder pr. sekund, og filformatet er motion-JPEG (AVI). Størrelsen er opp til 1280 x 720.
Vår opplevelse av kameraet
Som alle såkalte "proff"modeller bærer D3s preg av at det ikke er spart på noe hverken i funksjonalitet, soliditet eller betjeningskomfort. Stort mer er det ikke å si om kameraet. Denne kategori kameraer er tyngre enn "konsumentmodellene," men har en helt annen balanse og stabilitet og appellerer til de som vil ha et solid og stabilt verktøy som er laget for å brukes mye. Responsen på autofokusen - vi prøvde kameraet påmontert et Nikkor 14-24 - virket uklanderlig og tillitvekkende, noe som må regnes som en selvfølge på et kamera i denne kategorien. Så nå er det bare opp til fotografene å trekke konklusjoner om hva slags bilder som kan lages med D3s.
Tittel: Nikon har satset på to Compact Flash-kortplasser.
Nikon
En løsning med to CF-kort er optimal
Yngve Ask og Vegar Berg
Per Inge Østmoen
Fotografen og importørens produktspesialist
Nikon D3s med AF-S Nikkor 24-70 2.8
Per Inge Østmoen