Historikk og egenskaper
Høsten 2003 lanserte Canon sitt EOS 300D. Dengang ble denne modellen beskrevet som en epokegjørende digitalspeilrefleks, fordi prisen lå under 10 000 kroner. Dette ble oppfattet som rimelig da markedet for digitale speilreflekser var i sin spede begynnelse, og kameraene derfor var dyre når markedet ennå var ungt og lite. Imidlertid var 300D en "billig" modell i ordets verste betydning, med lav funksjonalitet og ikke altfor imponerende byggekvalitet. Siden har vi lagt merke til at Canon gradvis har hevet spesifikasjoner, funksjonalitet og også byggekvalitet i sine nybegynnermodeller. Hvorfor dette har skjedd, er enkelt å forstå: Både konkurranse fra andre merker og behovet for å øke spesifikasjonenes nivå og kameraets ytelse i forhold til Canons egne forgjengermodeller betinger en gradvis, men sikker videreutvikling.
De 18 megapikslene er trolig et sterkt salgsargument overfor kameraets påtenkte målgruppe, og pikseltallet er dermed det samme som det anerkjente "halvprofesjonelle" EOS 7D. Men det stopper ikke der; ettersom 550D har fått full HD-videooptaksmulighet med 1920 x 1080 piksler og 24, 25 eller 30 bilder i sekundet er dette også et høykvalitets videokamera med proffe spesifikasjoner og som kan bruke alle Canons EF-objektiver foruten EF-S-serien. Ny signalprosessering og bildebrikke gjør at Canon våger å gi den en kalibert/reell ISO 6400 som maks, og en utvidet ISO til 12800. Erfaringsmessig er ikke et kameras høyeste mulige ISO-verdi imponerende, men et høyt tall her indikerer tekniske forbedringer av denne egenskapen.
Hva skiller innstegsmodellene fra de nærmeste
Da kan en spørre hva som fortsatt er forskjellen fra modellene i segmentene umiddelbart over, som er det mest nærliggende sammenlikningsgrunnlaget.
Canon har tydelig delt inn markedet slik:
Det vil føre for langt å liste opp spesifikasjonene og hva som skiller de ulike segmentene, poenget vi vil få frem her er at i samtlige segmenter skjer det hele tiden en kontinuerlig produktutvikling - noe et tilbakeblikk på sammenliknbare modellers spesifikasjoner over tid gjør klart. Hva som er markedsmessig interessant, er at dette mønsteret er nødvendig for å motivere de forskjellige målgruppene til å oppgradere sine kamerahus i neste versjon - eller hoppe over til et nytt segment når utstyrskurven følger læringskurven.
Vi kan derfor gå ut i fra at dette mønsteret kommer til å fortsette. Modellene innenfor hvert enkelt segment oppgraderes med jevne og ikke veldig lange mellomrom. Hver gang en ny modell i ett segment forbedres, er fabrikken etter kort tid nødt til å oppjustere spesifikasjonene også i nivåene over for å sikre salget av disse modellene. Selv om det uunngåelig fører til fokus på utstyr som særlig for nybegynnere til tider kan fjerne fokuset fra selve fotograferingen, er det ikke til å nekte for at resultatet også er at kameraene får bedre ytelser.
Ser vi på modeller som 50D og 7D, som er de som ligger nærmest 550D i dag, har disse flere funksjoner, de har større opptakshastighet som ligger på fra rundt det dobbelte (50D) til hele åtte bilder i sekundet som på 7D. Sistnevnte har naturligvis en betraktelig mer kapabel autofokus, og en mekanisme som er konstruert for å tåle 150 000 eksponeringer eller mer. Også modellen 50D må sies å være mer solid bygget, og har i likhet med 7D et frontparti som er laget for å tåle tyngre objektiver enn hva nybegynnermodellene er beregnet på å bruke over lengre tid. Så forskjeller er det selv om de rimeligste modellene er mye bedre på alle måter enn for fem-seks år tilbake og kvaliteten på bildefilene særlig ved RAW-opptak nå er så god fra alle speilrefleksmodeller at det i stadig større grad er bruksmessige og funksjonelle egenskaper og evne til å takle flere krevende fotosituasjoner som skiller kamerasegmentene over fra nybegynnermodellene. Og naturligvis er alle modellene nøyaktig like profesjonelle. Et kamera er til enhver tid akkurat så profesjonelt eller amatørmessig som fotografen er det, hva som avgjør hvilken modell som er den riktige for den enkelte er skjæringspunktene mellom behovene man har, kravene man stiller og hvilken pengesum en er villig til å betale.
Konklusjon
Canons nyeste "entry-level" digitalspeilrefleks illusterer godt disse forholdene som beskrevet, og felles for samtlige nivåer er at konkurransen så vel mellom produsentene som konkurrranse mellom den enkelte produsents egne kameramodeller nødvendiggjør uavbrutt produktutvikling og stadige forbedringer for å holde fortjenesten oppe og hjulene i gang. I så måte er denne dynamikken helt klart til fordel for oss som tar bilder, vi må bare huske på at formålet med alle disse nye og fine kameraene fortsatt er å frembringe fotografier!
Høsten 2003 lanserte Canon sitt EOS 300D. Dengang ble denne modellen beskrevet som en epokegjørende digitalspeilrefleks, fordi prisen lå under 10 000 kroner. Dette ble oppfattet som rimelig da markedet for digitale speilreflekser var i sin spede begynnelse, og kameraene derfor var dyre når markedet ennå var ungt og lite. Imidlertid var 300D en "billig" modell i ordets verste betydning, med lav funksjonalitet og ikke altfor imponerende byggekvalitet. Siden har vi lagt merke til at Canon gradvis har hevet spesifikasjoner, funksjonalitet og også byggekvalitet i sine nybegynnermodeller. Hvorfor dette har skjedd, er enkelt å forstå: Både konkurranse fra andre merker og behovet for å øke spesifikasjonenes nivå og kameraets ytelse i forhold til Canons egne forgjengermodeller betinger en gradvis, men sikker videreutvikling.
De 18 megapikslene er trolig et sterkt salgsargument overfor kameraets påtenkte målgruppe, og pikseltallet er dermed det samme som det anerkjente "halvprofesjonelle" EOS 7D. Men det stopper ikke der; ettersom 550D har fått full HD-videooptaksmulighet med 1920 x 1080 piksler og 24, 25 eller 30 bilder i sekundet er dette også et høykvalitets videokamera med proffe spesifikasjoner og som kan bruke alle Canons EF-objektiver foruten EF-S-serien. Ny signalprosessering og bildebrikke gjør at Canon våger å gi den en kalibert/reell ISO 6400 som maks, og en utvidet ISO til 12800. Erfaringsmessig er ikke et kameras høyeste mulige ISO-verdi imponerende, men et høyt tall her indikerer tekniske forbedringer av denne egenskapen.
Hva skiller innstegsmodellene fra de nærmeste
Da kan en spørre hva som fortsatt er forskjellen fra modellene i segmentene umiddelbart over, som er det mest nærliggende sammenlikningsgrunnlaget.
Canon har tydelig delt inn markedet slik:
- Topp: EOS 1D IV og 1Ds III; sistnevnte sannsynligvis etterfulgt av 1Ds IV om kort tid.
- Nesten topp/semiprofesjonell/budsjettmodell av profesjonelle modeller: EOS 7D.
- Entusiastmodell: EOS 50D
- Entry-level: EOS 550D
- Budsjettmodell av entry-level: EOS 1000D
Det vil føre for langt å liste opp spesifikasjonene og hva som skiller de ulike segmentene, poenget vi vil få frem her er at i samtlige segmenter skjer det hele tiden en kontinuerlig produktutvikling - noe et tilbakeblikk på sammenliknbare modellers spesifikasjoner over tid gjør klart. Hva som er markedsmessig interessant, er at dette mønsteret er nødvendig for å motivere de forskjellige målgruppene til å oppgradere sine kamerahus i neste versjon - eller hoppe over til et nytt segment når utstyrskurven følger læringskurven.
Vi kan derfor gå ut i fra at dette mønsteret kommer til å fortsette. Modellene innenfor hvert enkelt segment oppgraderes med jevne og ikke veldig lange mellomrom. Hver gang en ny modell i ett segment forbedres, er fabrikken etter kort tid nødt til å oppjustere spesifikasjonene også i nivåene over for å sikre salget av disse modellene. Selv om det uunngåelig fører til fokus på utstyr som særlig for nybegynnere til tider kan fjerne fokuset fra selve fotograferingen, er det ikke til å nekte for at resultatet også er at kameraene får bedre ytelser.
Ser vi på modeller som 50D og 7D, som er de som ligger nærmest 550D i dag, har disse flere funksjoner, de har større opptakshastighet som ligger på fra rundt det dobbelte (50D) til hele åtte bilder i sekundet som på 7D. Sistnevnte har naturligvis en betraktelig mer kapabel autofokus, og en mekanisme som er konstruert for å tåle 150 000 eksponeringer eller mer. Også modellen 50D må sies å være mer solid bygget, og har i likhet med 7D et frontparti som er laget for å tåle tyngre objektiver enn hva nybegynnermodellene er beregnet på å bruke over lengre tid. Så forskjeller er det selv om de rimeligste modellene er mye bedre på alle måter enn for fem-seks år tilbake og kvaliteten på bildefilene særlig ved RAW-opptak nå er så god fra alle speilrefleksmodeller at det i stadig større grad er bruksmessige og funksjonelle egenskaper og evne til å takle flere krevende fotosituasjoner som skiller kamerasegmentene over fra nybegynnermodellene. Og naturligvis er alle modellene nøyaktig like profesjonelle. Et kamera er til enhver tid akkurat så profesjonelt eller amatørmessig som fotografen er det, hva som avgjør hvilken modell som er den riktige for den enkelte er skjæringspunktene mellom behovene man har, kravene man stiller og hvilken pengesum en er villig til å betale.
Konklusjon
Canons nyeste "entry-level" digitalspeilrefleks illusterer godt disse forholdene som beskrevet, og felles for samtlige nivåer er at konkurransen så vel mellom produsentene som konkurrranse mellom den enkelte produsents egne kameramodeller nødvendiggjør uavbrutt produktutvikling og stadige forbedringer for å holde fortjenesten oppe og hjulene i gang. I så måte er denne dynamikken helt klart til fordel for oss som tar bilder, vi må bare huske på at formålet med alle disse nye og fine kameraene fortsatt er å frembringe fotografier!
EOS 500D forfra
Canon
Sannsynligvis vil 18-55 3.5-5.6 IS fortsatt være objektivet som er lettest å selge sammen med denne kategorien kamera.
EOS 500D fra siden
Canon
Kameraet har kurvede og nærmest feminine former
EOS 550D bakfra
Canon
En stor skjerm - med 1040, 000 piksler - dominerer baksiden
Jeg oppfatter dette som det virkelig "første" kameraet til Canon EOS serien.
Svar på noen kommentarer:
* Om det kommer en etterfølger etter 50D, vil denne i pris ligge under 7D. Husk at 7D er et værtettet, solid bygget kamera med en rekke spissegenskaper. EOS 7D er laget for de som stiller ganske høye krav i hobby eller yrke.
* Denne modellen kan, foruten EF-S-seriens objektiver, også bruke alle EF-objektivene. Ble det tydeligere nå?
* Denne kunne jeg nok ikke teste selv om jeg hadde villet aldri så mye - den kommer først i salg i slutten av måneden.
* EOS 550D er bedre enn 50D om du har behov for video. Ellers er 50D solidere bygget, har lysere søker (prismesøker), høyere skuddtakt, betydelig høyere batterikapasitet og mye større buffer ved serieopptak.
* 22-250 IS eksisterer ikke, og det er 55-250 4.0-5.6 IS til kroner 2200 som menes.
Sitat fra artikkelen over "og som kan bruke alle Canons EF-objektiver foruten EF-S-serien"
Regner med det skal være 55-250 IS
Kamerahus: 7499
Kamera med 18-55 IS: 8499
Kamera med 18-135: 10549
Kamera med 18-55 + 22-250 IS: 10999
- Om en modell er bedre enn en annen, avhenger av hva den skal brukes til, hvor mye den skal brukes, og hvilke krav en stiller i forhold til bruk og egenskaper.